İMAN ETMEK NASIL OLUR?
( Hucurat 105/14)
Kâleti-l-a’râbu âmennâ(s) kul lem tu/minû ve lâkin kûlû eslemnâ velemmâ yedḣuli-l-îmânu fî kulûbikum(s) ve-in tutî’û(A)llâhe verasûlehu lâ yelitkum min a’mâlikum şey-â(en)(c) inna(A)llâhe ġafûrun rahîm(un)
Bedeviler “İman ettik” dediler. De ki: Henüz iman etmiş sayılmazsınız, lakin “İslam olduk” diyebilirsiniz, zira iman kalplerinize girmiş değil. Ama eğer Allah ve Resulü’ne uyarsanız, Allah amellerinizin zerresini eksiltmez. Çünkü Allah Gafur’dur, Rahim’dir.
Ayette, iman etmek ile İslam (teslim olmak) arasında fark olduğu vurgulanıyor. İman ettik, diyen Bedevilerin bunu ispat etmeleri gerekiyor.
İman, kalpte içerde olan bir şey görünmeyen bir yüz. İslam ise bunun hayatta yaşanmış hali. O yüzden bu içerdeki Allah’a olan güveni tam sağlayan insana biz mü’min diyoruz, bu güveni sonucunda hayatında bunu gösterene de “Müslüman” diyoruz.
Bedevi denen kişiler, İslam hakkında çok fazla bilgisi olmayan insanlar. Fakat Allah Resul’üne gelip diyorlar ki: Biz Allah’tan başka ilah olmayacağına ve senin de onun Resulü olduğuna iman ettik.
Allah’ta diyor ki: “ Siz bu konu hakkında çok şey bilmiyorsunuz, bilmediğiniz için bu yaptığınız aslında iman değil, sadece şu anki otoriteye teslim oldunuz.” Çünkü Müslümanlar ve Allah Resulü bir güç oluşturmuştu. O güce gelip teslim oldular.
Günümüze alırsak bu ayeti: Güçlü bir İslam otoritesi var. Ve insanlar kendilerini Müslüman olarak tanıtıyorlar. Fakat Müslüman olmaları kalben inandıkları manasına gelmiyor. O otoritenin gözüne güzel gözükmek için Müslümanmış gibi davrananlar çok. Demek ki bilgi ile iman arasında doğrudan bir bağlantı var.
Er-Rahîm :” İşinde çok merhametli olan, en büyük rahmetin faili olan” demektir.
Gâfur: sınırsız bağışlayan
Gafur Rahim’den önce gelir. Bunun gerekçesi için, bu iki ismin kullanıldığı bağlamların genel karakterine bakmak icap eder. Buna baktığımızda, genellikle ilahi hükümlerin ifası sırasında oluşabilecek kul kusur ve hataları bağlamında geldiğini görüyoruz. Söz konusu bağlamlarda Gafur ismi, kulluk yürüyüşü sırasında kulunun kusurlarını Allah’ın bağışlayacağını ifade eder. Hemen ardından gelen Rahim ismi ise, ilahi bağışın illetinin merhamet olduğunu ifade eder.
www.kuranvehayat.net
Comments